Marketing wordt technischer

Marketing bestaat al jaren. Waar het begon als het simpelweg verkrijgen van naamsbekendheid en het verspreiden van aanbiedingen op een simpele flyer of krantenartikel is het tegenwoordig enorm anders. De technologie, wetenschap en andere expertises spelen in steeds grotere mate een rol in marketing, de keuzes die gemaakt moeten worden en de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd.

Marketing was ooit het verspreiden van reclame. Televisie en internet speelden nog geen rol en alles werd in print gedaan. Als je de hele stad wilde bereiken printte je een advertentie in de regionale krant en als je de concurrent van de overkant moest dwarsbomen plakte je simpelweg jouw posters over de zijne. Toen de massa media kwamen veranderde marketing al verder: er moesten spotjes gemaakt worden en verhalen bedacht worden.

Maar de echte verandering is nog recenter. Nog korter geleden begon de echte wetenschap achter marketing. Tegenwoordig zitten er psychologen, sociologen en andere experts achter de onderzoeken die de effectiviteit van marketing campagnes meten. Maar ook marketing op het internet vereist hele andere vaardigheden dan traditionele marketing. Termen als zoekmachine optimalisatie en online zichtbaarheid zijn nieuw en veranderen de werking van marketing.

Als je als online ondernemer gevonden wilt worden op het internet is dat niet zo simpel als je aanmelden bij een telefoonboek. Je moet bijvoorbeeld zorgen dat je hoog scoort in de verschillende zoekmachines en dat de juiste mensen je vinden. Dit doe je door je site zodanig op te bouwen dat de juiste zoekwoorden gebruikt worden en de geïnteresseerde internetters op jouw website belanden.

Marketeers moeten dus steeds meer computerkennis hebben. Hoe update je een website, hoe zorg je voor een goed linkprofiel en hoe optimaliseer je alles daaromheen, zoals de zoekwoorden, de link partners, de content op de website en de eventuele online campagnes die je organiseert?

http://www.e-conomy.nl/